Om Gisslagården Maskin AB

Gisslagården Maskin AB erbjuder ett stort urval av traktordäck, entreprenaddäck, vagnshjul, axeltappar och dubbelmontage.Vill du inte handla i vår webbutik så kan du ringa eller maila oss istället. Vi sänder våra varor över hela Sverige men du kan även välja att handla på plats hos oss. Vår okomplicerade affärsidé är att erbjuda kvalitativa produkter till låga priser, vilket möjliggörs bland annat p.g.a. bra inköpskanaler och låga omkostnader. Vi har bara lagt ut en bråkdel av vårt sortiment här i webbutiken men vi säljer även däck till lastmaskiner, dumpers, ATV, truckar m.m. och vill du ha hjälp med omläggningen av dina lantbruksdäck/entreprenaddäck så hjälper vi till med det också. Behöver du ytterligare information om de på hemsidan utvalda produkterna eller har förfrågningar på ytterligare produkter, maila info@ggmaskin.se eller ring 0722-245 345, så offererar vi.

SDAB - Svensk Däckåtervinning AB

1994 bildade däckbranschen Svensk Däckåtervinning AB, SDAB. Bolaget är branschens svar på förordningen om producentansvar för däck (1994:1236) och har till uppgift att organisera insamlingen och återvinningen av alla uttjänta däck.

SDAB representerar också däckbranschen gentemot myndigheterna. Bolaget ägs av Däck-, Fälg- & Tillbehörleverantörernas Förening, DFTF och Däckspecialisternas Riksförbund DRF med regummeringssektionen RS. Styrelsen för SDAB består av fem medlemmar, varav tre från DFTF och två från DRF.

Ragn-Sells AB har efter upphandling fått uppdraget att sköta insamlingen och återvinningen av däcken. Nuvarande avtal trädde i kraft 2009.

Överskott i SDAB används uteslutande till att säkerställa insamling och återvinning av den totala mängd däck som finns på marknaden i Sverige.

För mer information, klicka in på http://www.svdab.se

 

Lite information om inpressning och bultmönster

Inpressning eller ET som det också kallas, är det mått som fälgdisken är förskjuten i fälgbanan, sett från fälgbanans mitt. Med andra ord, har du en fälg med en negativ inpressning på 70mm (ET-70) så är fälgdisken förskjuten 70mm mot den sida som placeras in emot chassit på fordonet och detta gör därmed att hjulet bygger 70mm mer utåt och därmed gör ekipaget bredare.

Hålbild (benämningen på fälg) eller bultmönster (benämningen på axel eller axeltapp) anges ofta i formatet: 6/161/205/A2, där den första siffran avser antalet bulthål, den andra siffran avser diametern på navhålet och den tredje siffran avser centrummåttet på de bulthål som är längs ifrån varandra på fälgen (tvärs över navhålet). Den sista beteckningen (här A2 = 21,5mm) är storleken på bulthålet. Notera att man, på 5-bultade axlar, mäter från centrum på bult nr 1 och sedan i utkanten av bult 3 eller 4.